30.1.05

il museo della zecca


Fiorella Bulegato segnala il sito del museo numismatico della zecca italiana; se interessa, cliccate per una selezione di musei e archivi di grafica in Italia e all’estero.

29.1.05

segni



Tra gli innumerevoli repertori di immagini di segni, segnali, segnaletiche e simili in innumerevoli siti, raccolte, gruppi, photoblog e così di seguito: i tags (“you can give your photos a tag, which is like a keyword: tags help you find photos which have something in common”) sign e signs di flickr.


28.1.05

stampa.it


Un motore di ricerca italiano dedicato alla stampa digitale, offset e arti grafiche.

27.1.05

corporate identity documentation

William Bottin segnala cidoc.net: “A new magazin and a interesting new content destination for designers interested in branding and corporate identity. cidoc.net brings you an archive of corporate identity documentation, corporate design manuals, styleguides and also logo- und manual-reviews, etc. Find the freshes news about corporate and brand identities. We hope you like it and find here useful information for your daily work”.

26.1.05

interview with rudy vanderlans


“Where does personality in design come from?
RVDL: A personal style comes from honest investigation and experimentation. It comes from the ability to recognize what comes naturally to you and what feels good to you, and the ability to express those feelings honestly without much concern for what is currently in style”.

25.1.05

10 anni di iperbole


“La storia di Iperbole raccontata attraverso le homepage della Rete Civica dal 1995 ad oggi. Un percorso nella memoria del primo provider pubblico in Italia”.

24.1.05

un simbolo per la repubblica


“Il 5 maggio 1948 l'Italia repubblicana ha il suo emblema, al termine di un percorso creativo durato ventiquattro mesi, due pubblici concorsi e un totale di 800 bozzetti, presentati da circa 500 cittadini, fra artisti e dilettanti. La vicenda ha inizio nell'ottobre del 1946, quando il Governo di De Gasperi istituì una apposita Commissione, presieduta da Ivanoe Bonomi, la quale percepì il futuro stemma come il frutto di un impegno corale, il più ampio possibile”.

23.1.05

typestyles101


Una lezione sullo stile dei caratteri di Jonathan Hoefler, nel sito typophile.com.

22.1.05

bembo’s zoo


“An abecedary of animals made entirely from Bembo”: “Monotype Bembo, released in 1929, was a brilliantly realized revival of type in use in 1495 Venice by the printer Aldus Manutius. In its metal version, Bembo is my favourite thing to read; with acknowledged subjectivity, it is the most beautiful and readable text face of all. The great loss is that its digital incarnation is sloppy in comparison: thin, wispy, it shudders apart and its character evaporates unless used at sizes too large to be practical. Because of licensing and ownership of the design, this is the Bembo we are stuck with. Robert Slimbach’s Minion is a revival of Bembo, but it is no Bembo — Dean Allen”.

21.1.05

altri7blogs7

20.1.05

7blogs7



in ordine sparso e casuale

1
to drown a rose
: un blog italiano su (ma non solo) alfabeti e abecedari, con una found type gallery da vedere
2
Snog Blog: typography Archives
3
Spiekerblog: il titolo-che-parla-da-sé
4
Foreword: a Book Design Blog
5
Notebook di Mark Simonson
6
Simian Design di Tony Stephens
7
38one Journal, Clever Logos di Denis Radenkovic.

19.1.05

storia della grafica 1950-99


“Queste pagine nascono per sopperire alla mancanza di materiali sulla storia della grafica. Mettono in linea la cronologia, pubblicata sulla rivista ‘Communication Arts’ nel numero di marzo-aprile 1999, e riprodotta nella sua interezza, più altri materiali per le annate precedenti” – nel sito design dell’informazione di Giovanni Federle e Carla Stefani.

18.1.05

in libreria: italia 2003-4


Daniele Baroni e Maurizio Vitta
Storia del design grafico
Longanesi, Milano 2003, euro 46



Giorgio Camuffo (a cura di)
Red, wine and green
24 Italian Graphic Designers
Studio Camuffo, Venezia 2004, euro 48, distribuzione Happy Books




Giancarlo Iliprandi, Giorgio Lorenzi, Jacopo Pavesi
Dal carattere alla composizione e Dalla lettera al lettering
Lupetti Editore, Milano 2004, 2 volumi, euro 15 ciascuno
* nota del 19 aprile 2005, dopo l’acquisto della serie: si tratta sostanzialmente di reprint di pubblicazioni rispettivamente del 1965 (1) e 1966 (2)



Fabrizio M. Rossi
Caratteri e comunicazione visiva
Al ferro di cavallo, Roma 2004, euro 18



Fabrizio Serra
Regole editoriali, tipografiche & redazionali
Istituti Editoriali Poligrafici Internazionali, Pisa – Roma 2004, euro 34



“Progetto grafico 03”
Aiap edizioni, Milano 2004, euro 20

[aggiornamento di marzo 2005]

17.1.05

public lettering: chicago


“The Chicago urban environment is layered with graphic signage that crosses boundaries of time and culture. On a single city block it is possible to see elegant, vintage signage from the early 1900s juxtaposed against modern, color-saturated awnings. Signs designed by the slickest of graphic designers are placed next to handwritten scrawled messages. Signs in English are near signs in other languages advertising the many ethnic businesses springing up in the city. The typographic urban environment is not designed: instead, messages are layered one on top of another, creating an ever changing pastiche of textures, surfaces, stylistic and cultural contrasts. The exuberance of this signage makes the city a visually exciting place to live”.

16.1.05

gennaio


Il mese di gennaio, dal libro delle ore più famoso: Les Très Riches Heures du Duc de Berry.

15.1.05

evolution of alphabets


L’evoluzione (animata) dell’alfabeto latino dal fenicio e di molti altri, nel sito didattico per il corso di “History of the Alphabets taught by Prof. Robert Fradkin at University of Maryland”.

14.1.05

designs by william morris


Selezione di lavori di William Morris e della Morris and Co. nel sito della William Morris Society.

13.1.05

In aedibus Aldi


“In 1995 the Friends of the Harold B. Lee Library, Brigham Young University published In aedibus Aldi: the legacy of Aldus Manutius and his press. This catalog accompanied an exhibition in the Harold B. Lee Library from March to August, 1995, of a selection of the library's Aldine holdings, celebrating the quincentenary of the founding of the Aldine Press. This is a digital version of the exhibition, with text excerpted from the catalog”.

12.1.05

l’aventure des écritures


La storia della scrittura e degli alfabeti, a cura della Bibliothèque Nationale de France.

11.1.05

type basics


Typeworkshop.com by Underware: “100% practical. Sketches have been made to explain some basic issues in type design during the workshops. They get used to point out some problems which raise while creating a new typeface. Only some foundations are shown, no deep sophisticated details”.

10.1.05

manfred klein


“Manfred’s fonts are free for private and charity use. They are even free for commercial use – but if there’s any profit, pls make a donation to organizations like Doctors Without Borders”.

9.1.05

&


Storia e forme dell’ampersand.

8.1.05

highway markers


"View highway route markers, past and present, from around the world": un sito con le targhe identificatrici delle autostrade.

7.1.05

manual de diseño digital


Stefano Tropea segnala Vigital: “in spagnolo e catalano - un manuale di disegno digitale, ospitato nei server del ministero della scienza e dell’educazione”.

6.1.05

l’arte (tipo)grafica in 756 pagine


La Tipografia

Libreria Editrice Internazionale di Torino
Association Lettres et Images
Torino 1914, 1925
> per consultare: versione a frames oppure tutto in una pagina (la più larga che conosca)

5.1.05

igino marini



“The Fell Types autokerned with the new system are the seventeenth century Oxford University Press types.
You can find a little of hystory too.
And the freely downloadable win & mac fonts.
Let me know what you think about it (email: types@iginomarini.com).
Igino Marini”
Grazie, ingegnere!

4.1.05

ei-bi-sì

Non è mai troppo tardi per imparare l’abc inglese con suono e movimento!
(trucchetto: fatelo in ordine a>z)

3.1.05

chronotext


“Text - far beyond the typographical aspects - has some huge potential yet to be exploited: chronotext is a growing collection of software experiments exploring the relation between text, space and time”.
La segnalazione di questo sito di grande interesse, curato da Ariel Malka (designer e programmatore di Tel-Aviv), è ancora di Gabriele Toneguzzi, che, in particolare, suggerisce l’approfondimento di:
“- text cube 1, con tutti i potenziali usi, pure come interfaccia
- the text time curvature, interessante javino da trasportare direttamente sul proprio sito
- the book of sand, interazione con testo di Borges”.

2.1.05

processing


Gabriele Toneguzzi segnala a ragion veduta Processing:
“Processing is a programming language and environment built for the electronic arts and visual design communities. It is created to teach fundamentals of computer programming within a visual context and to serve as a software sketchbook. It is used by students, artists, designers, architects, and researchers for learning, prototyping, and production.

Processing is free to download (if you are interested in testing Processing, submit your email through the form) and available for PC, Mac, and Linux.
Processing is used at many universities and institutions including: MIT (Cambridge), University of California Los Angeles, Interaction Ivrea (Turin), Yale (New Haven), New York University, San Francisco Art Institute, Universität der Künste (Berlin), Royal College of Art (London), Universidad de Los Andes (Bogota), HyperWerk (Basel), Hongik (Seoul), Ateneo de Manila University, and many more.
Processing is an open project initiated b
y Ben Fry and Casey Reas”.
Nella pagina
Learning, da non perdere la sezione sulla tipografia.

1.1.05

anno nuovo, alfabeto nuovo


The Alphabet Synthesis Machine is an interactive online artwork which allows one to create and evolve the possible writing systems of one's own imaginary civilizations. The abstract alphabets produced by the Machine can be downloaded as PC-format TrueType fonts, and are entered into a comprehensive archive of user creations. The products of the Machine probe the liminal territories between familiarity and chaos, language and gesture.
An interactive online artwork created for Art21 and PBS by Golan Levin with Jonathan Feinberg and Cassidy Curtis, the Alphabet Synthesis Machine is a co-production of Art21, Inc., New York City, and The Arts Company, Cambridge, MA. Version 1.1 (January 2002).